ගී කෙත

“ගීතය අපේ සංස්කෘතියෙහි මධ්‍යතන යුගයේ අග භාගයෙහි ජන ජීවිතයේ පැතිකඩක් අඟවයි”

4 geeketha 01රෑ පැල් රකින කුරහන් පැසෙනා හේනේ
මගේ තනි නොතනියට නුඹවත් නැතුවානේ
මින්පසු නුඹත් දීගෙක ගිය පසු නෑනේ
මාසේ පෝයදා වාගෙයි ගම්මානේ

එගොඩ ගොඩේ ඉස්මත්තෙදී දුටුවාට
ඇල කණ්ඩ්යේ ඉඳගෙන අත වැනුවාට
මගේ හිතූ මනාපෙට මං බහ දුන්නාට
නාඩන් මස්සිනේ පෙර පිං නැතුවාට

හැදුවේ ගෙපැළ මට තනියෙන් හිදින්නද
බාලේ ඉඳන් බැදි ආලේ බිදින්නද
රෑ තුන්යමේ මේ ලෙස දුක් ව්ඳින්නද
හීනෙන් මිසක් හැබැහින් එක් නොවන්නද

නෑනා නැතත් කල දවසක් ගෙවෙන්නයි
සිටු කුමරියක් කරකාරේට ලැබෙන්නයි
පත්තිනි ගම්බාර දෙව්යන් රකින්නයි
කුරහන් කපන දා මා සිහි කරන්නයි

ගායනය - ගායන ශිල්පී අබේවර්ධන බාලසූරිය
ගායන ශිල්පිනී ත්‍යාගා එන්. එඩ්වඩ්

මේ ගීය අපේ සංස්කෘතියෙහි මධ්‍යතන යුගයේ අග භාගයෙහි ජන ජීවිතයේ පැතිකඩක් අඟවයි. ඒ යුගයෙහි නෑනා සහ මස්සිනා යන ඇවැස්ස නෑකම , එකී යුවලගේ සංස්කෘතික බන්ධනය දෙදරා යන සමාජ සාධක පෙළ ගැසෙන්නේ ගමේ සංවෘත දොරකවුළු , බාහිර ලොවට විවෘත වෙමිනි. එහිදී සංස්කෘතිකව බැදී සිටි නෑනා හා මස්සිනා අතරට බාහිර පුද්ගල සබඳතා ප්‍රවේශ වෙයි. මේ ගීයෙහි තීව්‍ර ලෙස ඉගි කරන්නේ, මෙහි මුඛ්‍යකථකයින් දෙදෙනා අතර වූ එවන් තුන්වැන්නෙකුගේ ඉදිරිපත් වීම හෝ සමාජමය බාධාවකි.
එහෙත් මෙහි නෑනා හා මස්සිනා අතරට දැක්වූ සංස්කෘතික ආකෘතියට සමගාමීව අධ්‍යාත්මික බන්ධනයක් ද වෙයි. නෑනා හෙවත් පෙම්වතිය සිය දුක්ඛඃප්‍රාප්ත මස්සිනා කෙරේ ආශිර්වාද පෙරටුව කරන පාපොච්චාරණය එවන් සොඳුරු අධ්‍යාත්මික බැදීමක තතු කියාපායි. මේ ගීයේ අපේ සාම්ප්‍රදායික කෘෂිකාර්මික ජන ජීවිතයේ කේන්ද්‍රීය හැඩතල රැසක් ගැබ්වන බව පෙනේ.

මූලිකව මෙහි එන යුවළ අවැස්ස නෑනා හා මස්සිනාට බව මතු දැක්වෙන ජන කවිය සාක්ෂි දරයි.

වැසි දිය අයිති ගං හෝ ඇළ සමුදුරටයි
මල් පැණි අයිති වටගුමු දෙන බඹරාටයි
මීරා අයිති කිතුලේ කල වැද්දාටයි
නෑනා අයිති කාටද මස්සිනාටයි

  4 geeketha 02

මොවුන් දෙපළ, ඔවුන්ගේ ගෝචර පෙදෙස වූ ගම් බැද්දේ,යම් කිසි නිශ්ච්ත ස්ථාන වලදී උනුනට දර්ශනය වෙති. එගොඩහ ගොඩේ ඉස්මත්ත ,ඇළ කණ්ඩ්ය යනු එවන් තැන් දෙකකි. ඒවා වී ගොවිතැනට අතිරේකව, කුරහන් වැපිරීමක් සිදුවන ස්ථාන ලෙසද මේ ගීය දැක්වෙයි. ආචාර්ය නන්දදේව විජේසේකර සිය ලංකා ජනතාව (1986) ග්‍රන්ථයේ දැක්වෙන ලෙස, සිංහල ජනයා ව්‍යාවෘත වූ මේ හේනේ ගොවිතැන ඔවුනට වැද්දන්ගෙන් සංක්‍රමණය වූවකි.වියළි කාලයේ කැලෑ කපා ගිනි තබා ඒවායේ කුරක්කන් වැවීම හා කැපීම පැරණි සංස්කෘතියෙහි උත්කර්ෂවත් අංගයකැයි සනාථ වන්නේ කුරක්කන් මාලය ආදී කාව්‍ය ගැමි සාහිත්‍යයේ ජනප්‍රිය වී පැවති බැවිනි.
කුරක්කන් මාල කාව්‍ය අතර මෙවැනි කවි දක්නට ලැබේ.

පලුත් මහත ඇති රුහුණු කුරක්කන්
වළලු ගැසී බිම වැතිරෙන්නේ
සළුත් පැළදගෙන රූසිරි අඟනෝ
කුරක්කමට සැරසී යන්නේ

මේ ගීයේ අවසානයට කියවෙන “කුරහන් කපන දා මා සිහි කරන්නයි” යන ගීත පදයෙන් මූර්තිමත් වන්නේ, ගැමි සංස්කෘතියේ උත්කර්ෂවත් අවස්ථාවක් වූ කුරක්කන් නෙළීමේ ප්‍රස්තාවයි. මෙහි කියවෙන නෑනා ද අනිවාර්යයෙන් ඒ අවස්ථාවට සහභාගී විය යුතුව සිටියත් ඇය පිටස්තර අයෙකු හා දීග යන බව පැහැදිලිය. කුරක්කන් කවි අතර එන

“කුරක්කන් කපනු මට බෑ කියාලා එන්ඩ වරෙන් ඔය දීගේ ඇරීලා” යයි පවසන්නේ ද නෑනා පිට දීගයක ගිය විටක ඈ නිසා හටගත් වියෝවෙන් ශෝකාතුර වූ මේ ගීයේ කියවෙන මස්සිනාමය.

 

ජ්‍යෙෂ්ඨ මහාචාර්|ය සාලිය කුලරත්න
සිංහල අංශය
පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලය

Related Articles

රාජ්‍ය තොරතුරු මධ්‍යස්ථානය (GIC)

Visit Government Information Center - Sri Lanka

අප අමතන්න

Reach us තැ.පෙ. 65
ගැටඹේ, පේරාදෙණිය
ශ්‍රී ලංකාව
+94 812 388336